Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.

zaloguj się
Dostępność





 
Strona główna » Aktualności

Gadomski: odsetek PKB na zdrowie w 2019 większy niż wymagany ustawowo

19:36, 02.04.2019;   autor: msies;   źródło: PAP

Planowany odsetek PKB na zdrowie w 2019 r. będzie większy niż wymagany ustawowo - poinformował posłów sejmowej komisji zdrowia wiceminister zdrowia Sławomir Gadomski. Wysokość nakładów będzie o ponad 1,2 mld większa niż wartość referencyjna określona w przepisach - podał.


Podziel się:   Więcej

Wiceszef resortu przedstawił we wtorek na komisji informację na temat przeznaczanego na zdrowie odsetka PKB. Akcentował, że ustawa dotycząca gwarantowanego stałego wzrostu wydatków na zdrowie określa wartość minimalną.

– Warto odnieść się do ustawy budżetowej na rok 2019 i planu na ten rok, i spojrzeć na to w wartościach bezwzględnych. Mam wrażenie, że w tej dyskusji o wartościach PKB od tych wartości nominalnych uciekamy. W wartościach bezwzględnych plan w budżecie państwa, w funduszach celowych i budżecie Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2019 to 97,6 mld zł, o ponad 7,6 mld więcej niż plan na rok 2018 - powiedział wiceminister.

Wskazał, że na poziomie planu roku 2019 mowa jest o odsetku na poziomie 4,92 proc. PKB, czyli o ponad 1,2 mld więcej niż wartość referencyjna określona w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej. Przepisy stanowią, że wysokość środków przeznaczonych na finansowanie ochrony zdrowia w 2019 r. nie może być mniejsza niż 4,86 proc. PKB. #Sejm pic.twitter.com/r7gLCkYKYc

— Sejm RP (@KancelariaSejmu) April 2, 2019
„Nigdy nie ukrywaliśmy sposobu wyznaczania procentu PKB”

Gadomski podkreślał, że resort nigdy nie ukrywał sposobu wyznaczania procentu PKB przeznaczanego na ochronę zdrowia. Sposób wyliczania nakładów na ochronę zdrowia, a więc odniesienie się do wartości produktu krajowego brutto określonego w obwieszczeniu prezesa GUS wynika ustawy o finansowanych ze środków publicznych świadczeniach opieki zdrowotnej. Do planowania wydatków na ochronę zdrowia na rok 2019 przyjęto wartość PKB z roku 2017.

Rozwiązanie to krytykowała w ostatnim czasie m.in. Naczelna Rada Lekarska. „Nasuwa się pytanie, dlaczego przyjmuje się historyczną wartość PKB sprzed dwóch lat? Równie dobrze można by przyjąć wartość PKB sprzed 20 lat i już dzisiaj ogłosić, że osiągnięte zostało docelowe 6 proc. PKB” - podnosiła NRL.

Gadomski przypominał, że na finansowanie ochrony zdrowia rząd zobowiązał się przeznaczać corocznie środki finansowe w wysokości nie niższej niż 6 proc. produktu krajowego brutto w 2024 r. Przyjęto, że wysokość środków przeznaczonych na finansowanie ochrony zdrowia w latach 2018-2023 nie może być niższa niż: 4,78 proc. PKB w 2018 r.; 4,86 proc. PKB w 2019 r.; 5,03 proc. PKB w 2020 r.; 5,3 proc. PKB w 2021 r.; 5,55 proc. produktu krajowego brutto w 2022 r. i 5,8 proc. produktu krajowego brutto w 2023 r.

– Nigdy nie ukrywaliśmy sposobu wyznaczania tego procentu PKB - zaznaczył wiceminister. – Ten zapis był tak skonstruowany i w toku późniejszych prac nic się nie zmieniło. (...) Nigdzie na poziomie konsultacji czy dyskusji w Sejmie nie była podnoszona metodologia wyznaczania tego wskaźnika - zaznaczył.
Debata na komisji

Kwestia nakładów wywołała ożywioną dyskusję. Józefa Hrynkiewicz (PiS) dziękowała wiceministrowi za przedstawienie informacji i syntetyczny materiał, który - jak oceniła - „pokazuje dwie dobre sprawy - to, że rośnie PKB i rosną nakłady na ochronę zdrowia”. Ewa Kopacz (PO-KO) pytała z kolei Gadomskiego, „dlaczego wystąpiła rozbieżność między tym, co jest w ustawie, a tym, co jest w rzeczywistości”.

– Dlaczego państwo i czy świadomie, wprowadziliście 8 lutego drugą stronę porozumienia w błąd” - pytała Elżbieta Radziszewska (PO-KO), nawiązując do zawartego tego dnia 2018 r. porozumienia ministra zdrowia z lekarzami rezydentami. – Nie pomogą gładkie słowa, pan się prześlizguje po sprawie, po problemie. (...) To jest kpina. (...) To co zrobiliście, jest jawnym oszustwem. (...) Chwalicie się nakładami, tylko jakoś się to nie przekłada na sytuację pacjentów - mówiła.

Marek Ruciński (N) pytał zaś, czy Ministerstwo Zdrowia wie, ile Polacy z własnej kieszeni przeznaczyli na leczenie i procedury, jaką kwotę wydali poza systemem.

Tadeusz Dziuba (PiS) przekonywał, że nie można było przyjąć innej metodologii ustalania nakładów. – Należy się odnosić do urzędowo potwierdzonej, wiarygodnej podstawy. Wiarygodną podstawą jest informacja podawana w obwieszczeniu prezesa GUS - podkreślił. – Całe te państwa filipiki są zupełnie bezpodstawne – stwierdził.

– Nie wiem, co to są filipiki, o których pan powiedział, ale wiem, że artykuł 131 ustawy jest błędnie interpretowany i jest niedoprecyzowany - skomentowała Beata Małecka-Libera (PO-KO). – Być może jest to także nasza, posłów wina, że nie zwróciliśmy uwagi na końcowe zdanie, gdzie jest napisane - według stanu na dzień 31 sierpnia, tylko nie dopisaliśmy, którego roku i na ile lat - dodała.
„To są rozmowy o wirtualnych 10 miliardach”

Gadomski, odpowiadając posłom, mówił, że pojawiają się wypowiedzi o 10 mld zł mniej na służbę zdrowia. – To są rozmowy o wirtualnych 10 miliardach. Jestem finansistą i proponują wrócić do twardych danych, otworzyć uzasadnienie do ustawy z listopada 2017 r., ustawy nowelizowanej w 2018 r. i spróbować tam znaleźć 10 miliardów rok do roku. Ja państwu to gwarantuję, z OSR (oceny skutków regulacji - PAP) to nigdzie nie wynika - powiedział. — Nikt nigdzie o takim wzroście nakładów w 2019 r. nie mówił. Bazujmy na tym, co było podstawą naszych dyskusji wtedy, spotykaliśmy się de facto w tym samym gronie. (...) Ta ustawa została przyjęta praktycznie jednomyślnie - komisji, w Sejmie. Były składane pewne poprawki, ale żadne z nich nie odnosiła się do procentu PKB i sposobu jego wyliczania - dodał.

Część posłów przygotowała dezyderat. Wskazano w nim, że komisja rozpatrzyła informację ministra zdrowia na temat wysokości wydatków publicznych na ochronę zdrowia, w tym odsetka PKB przeznaczonego na ten cel.

„Po wysłuchaniu informacji ministra zdrowia i przeprowadzeniu dyskusji komisja zdrowia zwraca się do prezesa Rady Ministrów, ministra finansów oraz ministra zdrowia o przeznaczenie na ochronę zdrowia w wysokości nie mniejszej niż odsetki PKB określone w ustawie (...) według prognoz na dany rok zawartych w wieloletnim planie finansowym państwa” - głosił dezyderat, który odczytała prowadząca posiedzenie komisji Małecka-Libera (PO-KO). W głosowaniu nie zyskał on akceptacji większości. Za było 6 posłów, przeciw - 10.

Kalendarz transmisji

Sierpień 2019
PnWtŚrCzPtSoNd
    1 2 3 4
 5 6 7 8 9 10 11
 12 13 14 15 16 17 18
 19 20 21 22 23 24 25
 26 27 28 29 30 31 
22-08-2019
brak zaplanowanych transmisji
godziny transmisji mogą ulec zmianie z przyczyn organizacyjnych