Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.

zaloguj się
Dostępność





 
Strona główna » Aktualności

Grabowski: Nie wiedzieliśmy o skali wyłudzeń podatkowych w branży elektronicznej

15:01, 06.06.2019;   autor: msies, akune;   źródło: IAR, PAP

Na pytanie przewodniczącego komisji ds. VAT o to, kiedy dowiedział się o sygnalizowanych w UE problemach z VAT od CO2 i zmianie dyrektywy UE ws. odwróconego VAT w tej sprawie, b. wiceminister finansów Maciej Grabowski odpowiedział, że nie pamięta. Przewodniczący sejmowej komisji śledczej ds. VAT Marcin Horała pytał też świadka o odwrócony VAT na prawa emisji CO2.


Podziel się:   Więcej

– To była głośna sprawa w skali Europy. We Francji zawieszono działanie giełdy, która handlowała tymi certyfikatami, bo się okazało, że 80 proc. obrotu jest fikcyjne – zresztą wygenerowane przez firmę z Polski – dopytywał. – Szybko wprowadzono – gasząc ten pożar na poziomie unijnym – możliwość wprowadzenia odwróconego VAT–u na CO2 przez kraje członkowskie bez derogacji. Przewodniczący dodał, że bardzo szybko większość krajów UE „w przeciągu miesiąca, czy dwóch, taki odwrócony VAT na CO2 wprowadziła, były dwa państwa, które tego nie wprowadziły – to były Polska i Włochy”. Horała pytał, kiedy do Grabowskiego dotarło, że jest problem europejski z VAT–em od emisji gazów cieplarnianych, „jest nowelizacja dyrektywy i dużo krajów wprowadziło już odwrócony VAT na CO2” – dodał.

Grabowski odpowiedział, że nie jest w stanie powiedzieć, „po 10. czy 11. latach”, kiedy dowiedział się o sprawie. – Pamiętam, że była zmiana dyrektywy, bo to był zakres moich obowiązków, żeby zmiany dyrektywy śledzić i wiedzieć co tam się dzieje. (...) Nie wiem, czy to było w 2009, 2010 – nie pamiętam tego – odpowiedział.

Horała doprecyzował, że chodzi mu o dyrektywę z 16 marca 2010 r., która weszła w żucie 9 kwietnia 2010 r. – W Polsce w czerwcu prof. Martini i inni profesorowie robią apel (do rządu w tej sprawie – PAP), są artykuły. Projekt rządowy jest 12 grudnia 2010 r. Wchodzi w życie 1 kwietnia 2011 r. jako jedno z ostatnich państw europejskich – dodał Horała.

Tratkiewicz: JPK „działa tylko w siedmiu państwach członkowskich UE
 
 
 
...
 
„Wprowadzenie odpowiedzialności solidarnej nie było idealnym rozwiązaniem”

Świadek, pytany o to w jaki sposób były weryfikowane spółki, które wpisały się na listę zaufanych przedsiębiorców, powiedział, że założeniem tego mechanizmu było ograniczenie szarej strefy i zwiększenie bezpieczeństwa obrotu. Jak zaznaczył – firmy te miały być sprawdzane przez ograny kontroli. Przyznał, że na liście znalazło się znacznie więcej podmiotów niż zakładano. Podkreślił jednak, „że nie posiadał wiedzy, że oszuści wpisują się na listę”, bo już nie pracował w resorcie.

Na pytanie, czy przypomina sobie notatkę ABW, która wskazywała na lawinowy wzrost na rynku towarów pochodzących z obrotu karuzelowego, Grabowski powiedział, że „nie przypomina sobie, żeby widział taką notatkę”. Przyznał, że miał wiedzę ogólną, np. taką, że wysokie stawki VAT mogą przyciągać firmy, które będą chciały wyłudzać ten podatek. Nie zgodził się ze stwierdzeniem, że resort „nie przykręcał śruby”, ponieważ dla rządu najważniejsze była idea zwiększenia swobody gospodarczej.

Grabowski stwierdził, że były pojedyncze sygnały o nadużyciach np. w różnych branżach, ale „uważałem, że nie będę zmieniał legislacji tylko dlatego, że docierały jakieś informacje”. Zaznaczył, że weryfikacją sygnałów od izb i urzędów kontroli skarbowych zajmowali się dyrektorowie poszczególnych departamentów.
„Koniunktura czy struktura PKB miały największy wpływ na VAT”

Jak mówił Grabowski, przypomina sobie dyskusje wewnątrz ministerstwa finansów na temat rozbieżności między projekcjami, a rzeczywistymi wpływami z podatków. – Dyskutowaliśmy, szczególnie, gdy dochody spadały, czym to można wyjaśnić – mówił. Jak stwierdził, wskazywano trzy główne powody zmian: zmiany koniunktury, struktury PKB i jednorazowe zdarzenia.

Jak dodał b. wiceminister, pamięta rozmowy z 2009 r. i hipotezę, że spadek wpływów jest spowodowany jednorazową zmianą systemową typu jak skrócenie okresu zwrotów VAT. Podkreślał, że wpływ koniunktury na dochody od początku był uważany za jedną z najistotniejszych przyczyn fluktuacji.

Grabowski zeznał też, że tematem rozmów były też zmiany struktury PKB, np. wzrost eksportu netto i przełożenie tego na dochody z VAT, albo np. zmiany w orzecznictwie NSA, skutkujące np. uzyskanie prawa do zwrotów przez jednostki samorządu. B. wiceminister dodał, że w dyskusjach nie wiązano sygnałów z branż o wyłudzeniach z dochodami do budżetu. – Wydawało nam się, że inne czynniki mają większy wpływ na dochody z VAT – stwierdził.
„Nie było potwierdzenia, że elektronika jest narażona na oszustwa podatkowe”

Świadek pytany dlaczego w 2013 r. na liście towarów objętych mechanizmami uszczelniającymi nie znalazła się elektronika, były minister powiedział, że resort nie miał potwierdzenia jednostek kontroli skarbowej, że elektronika jest branżą narażoną na oszustwa podatkowe.

Przyznał, że owszem, były „jakieś sygnały”, ale – jak zaznaczył po raz kolejny w swoich czwartkowych zeznaniach – każda „nadzwyczajna legislacja w poszczególnej branży wymaga staranności”. Potwierdził, że on osobiście podjął decyzję, żeby elektronika nie znalazła się na liście towarów objętych miesięcznym rozliczeniem. Dodał, że odbyło się to po weryfikacji wewnątrzresortowej.

Na pytanie, kiedy posiadł wiedzę, że w Polsce jest problem z wyłudzeniami zwrotów podatku VAT i z tzw. karuzelami, powiedział, że ogólną wiedzę miał już w 2009 roku, czyli mniej więcej po pół roku od przyjścia do resortu.

Świadek zeznał, że wiedział również, że oszuści przerzucają się z branży do branży, by kontynuować proceder w momencie, gdy w jakimś miejscu systemu następowało uszczelnienie. Dodał, że czasami wnioski przedstawicieli organizacji sektorowych „nie były zasadne”.

Stawicki: Szacunki luki VAT były bardzo uproszczone
Notatka ABW

Grabowski mówił, że nie przypomina sobie notatki ABW, wskazującej na wzrost obecności na rynku towarów z karuzel. Przyznał, że miał wiedzę ogólną, np. że wysokie stawki VAT mogą przyciągać firmy, które będą chciały wyłudzać ten podatek. Jak mówił, sygnały o nadużyciach w różnych branżach były pojedyncze.

– Uważałem, że nie będę zmieniał legislacji tylko dlatego, że docierały jakieś informacje – podkreślił. Jak zaznaczył, w 2013 r. na liście towarów objętych mechanizmami uszczelniającymi nie znalazła się elektronika, ponieważ resort nie miał potwierdzenia od kontroli skarbowej, że jest to branża narażona na oszustwa podatkowe. Przyznał, że były „jakieś sygnały”, ale każda „nadzwyczajna legislacja w poszczególnej branży wymaga staranności”.


Horała: Raport komisji ds. VAT może być przesłany do Sejmu na początku września
„Grabowski wiedział o problemach z VAT”

Po zakończeniu przesłuchania Grabowskiego szef komisji Marcin Horała (PiS) opublikował mail z 20 lutego 2013 r. od pracowników kontroli skarbowej do dyrektora departamentu VAT Tomasza Tratkiewicza zawierający m.in. propozycję objęcia działaniami uszczelniającymi pobór VAT także elektronikę, a także dokument wysłany przez Tratkiewicza do Macieja Grabowskiego z 22 lutego 2013 r., zawierający prośbę o opinię wiceministra ws. nowelizacji mającej uszczelnić VAT, gdzie figurowała m.in. elektronika.

Horała powiedział, że Grabowski wiedział o problemach z VAT na elektronikę, ale osobiście ją wykreślił z projektu ustawy skracającej do miesiąca okres rozliczenia VAT dla niektórych towarów.


Horała: Projekt końcowego raportu komisji śledczej ds. VAT pod koniec lipca

Kalendarz transmisji

Sierpień 2019
PnWtŚrCzPtSoNd
    1 2 3 4
 5 6 7 8 9 10 11
 12 13 14 15 16 17 18
 19 20 21 22 23 24 25
 26 27 28 29 30 31 
20-08-2019
brak zaplanowanych transmisji
godziny transmisji mogą ulec zmianie z przyczyn organizacyjnych