Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.

zaloguj się
Dostępność





 
Strona główna » Aktualności

Nowe przepisy „dla dobra dzieci niepełnosprawnych”

13:33, 14.09.2017;

– Mówimy, że będziemy przy rodzicach, że będziemy przy dzieciach niepełnosprawnych, że będziemy pilnować tego, żeby to kształcenie było organizowane właściwie, żeby ono służyło dobru dzieci – mówiła w czwartek w Sejmie wiceminister edukacji Marzena Machałek przedstawiając informację dot. nowych regulacji.


Podziel się:   Więcej

Informacja została przedstawiona w Sejmie na wniosek posłów PSL. Zdaniem wnioskodawców nowe przepisy powodują, że dzieci niepełnosprawne nie mogą mieć indywidualnych zajęć w szkołach.

– Nowe przepisy przede wszystkim mają służyć tzw. edukacji włączającej, czyli temu, żeby dziecko niepełnosprawne mogło być ze swoim rówieśnikiem, a jeśli jest taka potrzeba, miało zajęcia indywidualne – powiedziała w Sejmie Machałek.

– Dziecko, które ma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, nie musi iść po drugie orzeczenie, by mieć zajęcia indywidualne w szkole. Jeśli do tej pory tak tego nie robiono i wysyłano rodziców po dodatkowe zaświadczenie, to była to nieprawidłowość – wyjaśniła wiceminister.
Indywidualny program edukacyjno–terapeutyczny

Przypomniała, że zwiększone środki w subwencji na kształcenie dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi przeznaczone są właśnie na organizowanie indywidualnego programu edukacyjno–terapeutycznego w szkolne.

– Indywidualny program edukacyjno–terapeutyczny w szkole (...), który jest przygotowywany na podstawie orzeczenia jak to kształcenie ma wyglądać, jest przygotowywany przez nauczycieli wraz z rodzicem. To ma być w szkole. To dziecko nie będzie wykluczane poza swoją grupę rówieśniczą na zajęciach indywidualnych sam na sam z nauczycielem, mając kontakt z rówieśnikami tylko na przerwie – zaznaczyła wiceminister.

Rząd przyjął „Wyprawkę szkolną”. Niepełnosprawni uczniowie otrzymają pomoc
Różne formy kształcenia dzieci niepełnosprawnych

– Nie robimy rewolucji, tylko porządkujemy system dając rodzicom i dzieciom większe i lepsze możliwości nauki w ramach tzw. edukacji włączającej – zaznaczyła wiceminister. Podała, że wprowadzane standardy są zgodne ze standardami europejskimi. – Nieprawdą jest, że ograniczamy kształcenie dzieci niepełnosprawnych, jest wręcz odwrotnie – powiedziała.

Machałek przypomniała, że zgodnie z nowymi regulacjami są różne formy organizowania nauki dzieci chorych i niepełnosprawnych. I tak: dziecko, które nie może uczęszczać do szkoły z powodu choroby, uzyskuje orzeczenie o kształceniu indywidualnym i ma zajęcia w domu z nauczycielem. Na wniosek rodziców, jeśli jego stan zdrowia się poprawi, może wrócić do szkoły.

Z kolei dziecko, które jest chore, ale może przebywać w szkole, jednak ma jakieś problemy w funkcjonowaniu w szkole, może mieć – na podstawie rozporządzenia o pomocy psychologiczno-pedagogicznej – zindywidualizowaną ścieżkę kształcenia. W ramach tej ścieżki może mieć zarówno zajęcia z klasą, jak i zajęcia indywidualne.

Nowe regulacje prawne

Nowe regulacje prawne weszły w życie z dniem 1 września. Chodzi m.in. o rozporządzenia w sprawie: indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży; zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno–pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach; warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym oraz o orzecznictwie.

Jak podkreśliła w czwartek Machałek przepisy te trzeba czytać łącznie. Zapewniła, że przygotowywane były one w konsultacji z rodzicami dzieci niepełnosprawnych.

Kalendarz transmisji

Listopad 2017
PnWtŚrCzPtSoNd
   1 2 3 4 5
 6 7 8 9 10 11 12
 13 14 15 16 17 18 19
 20 21 22 23 24 25 26
 27 28 29 30   
19-11-2017
brak zaplanowanych transmisji
godziny transmisji mogą ulec zmianie z przyczyn organizacyjnych