Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.

zaloguj się
Dostępność





 
Strona główna » Aktualności

Perkins: wywiad skarbowy powinien mieć uprawnienia procesowe

18:04, 02.04.2019;   autor: msies;   źródło: PAP

Sprawy dot. wyłudzeń VAT stanowiły ok 25–30 proc. działalności wywiadu skarbowego – zeznał we wtorek przed komisją ds. VAT b. dyrektor Departamentu Wywiadu Skarbowego MF Piotr Perkins. Według niego, wywiad skarbowy nie był świadomy spadku oficjalnej konsumpcji paliw w Polsce.


Podziel się:   Więcej

Kazimierz Smoliński (PiS) pytał podczas otwartej części posiedzenia komisji, czy Wywiad Skarbowy wiedział o piśmie, które w marcu 2012 roku PKN Orlen skierował do b. wiceministra finansów Andrzeja Parafianowicza. W piśmie spółka informowała o spadku oficjalnej konsumpcji paliw w Polsce.

– Słyszałem o spotkaniu, które było w 2012 roku, związane z pismem Orlenu, ale nie brałem w nim udziału. Szef chyba zadecydował, że Departament Kontroli Skarbowej będzie wiodącym (...) ze strony MF w tej sprawie – powiedział.

Dopytywany czy wywiad skarbowy zdawał sobie sprawę ze skali spadku oficjalnej konsumpcji paliw, Perkins odparł, że „nie było to przedmiotem zainteresowania wywiadu”. – Gdyby tego rodzaju wiedza była, to byłby zastosowane stosowane środki, natomiast tej świadomości nie było – dodał.
Parafianowicz: Luka VAT to efekt i wielkich, i małych oszustw
 
 
 
...
 
Podkreślił też, że działania ws. przestępstw podatkowych związanych z obrotem paliwami stanowiły „znaczną część” działalności wywiadu skarbowego. Z kolei wyłudzenia VAT – jak ocenił – stanowiły ok 25-30 proc. działalności tej komórki.

Według Perkinsa, każda nowa informacja o przestępstwach podatkowych, która trafiała do organów kontroli skarbowej była analizowana. Na tej podstawie – dodał – typowano podmioty do kontroli.
„Nie stać nas było na nowoczesne systemy komputerowe”

– W ABW, a którym wcześniej służyłem, sprzęt analityczny był na wiele wyższym poziomie, nie stać było Ministerstwa Finansów, żeby kupić taki sprzęt, nie było na to pieniędzy – powiedział.

– Dysponowaliśmy budżetem, w którym ciągle na coś brakowało, ciągle były cięcia i cięcia – mówił.

Pytany, czy rozmawiał o tym z kimś z rządu Perkins odpowiedział, że był tylko „skromnym dyrektorem”, więc nie dane mu było rozmawiać z nikim z rządu. Ale nawet gdyby rozmawiał, „odpowiedź byłaby oczywista”.

Nie pamiętał też, by rozmawiał o tym z bezpośrednim przełożonym, wiceministrem Andrzejem Parafianowiczem. – Pan minister zdawał sobie jednak sprawę, na co nas stać – powiedział.
Tratkiewicz: Przed 2013 roku nie było powodu do niepokoju w związku z luką VAT
Małgorzata Janowska (PiS) prosiła świadka o scharakteryzowanie zmian w profilu przestępczości skarbowej. Perkins odpowiedział, że odchodząc ze służby w 2012 roku „wyrzucił z głowy” wszystkie informacje, które nie są mu potrzebne, więc nie chce nieprecyzyjnie odpowiadać i wprowadzać w błąd.

Pytany o sukcesy w pracy skarbowej podkreślał, że miarą jego sukcesów były coraz większe dochody do budżetu oraz dobre oceny ze strony zwierzchników. – Uważam, że w okresie w którym pełniłem swoją funkcję, dobrze wypełniałem obowiązki o czym świadczą rosnące dochody – powiedział.

Dobrze oceniał też współpracę swojego departamentu z ABW i policją. Przyznał zarazem, że nie było bliższej współpracy między pionami podległymi Andrzejowi Parafianowiczowi oraz szefowi Służby Celnej Jackowi Kapicy i piony te były w jakimś stopniu autonomiczne.

Na uwagę, że dopiero powstanie Krajowej Administracji Skarbowej zwiększyło skuteczność służb skarbowych Perkins odpowiedział, że dopiero za 5 lat będzie można stwierdzić, czy struktura KAS jest rzeczywiście bardziej efektywna od struktur, które były poprzednio.

Świadek potwierdził też, że szefowie Departamentu Wywiadu Skarbowego MF i analogicznych jednostek, istniejących wcześniej, zawsze byli związani ze służbami. Wywiad skarbowy, jak mówił, zajmuje się bowiem „wyrafinowanymi metodami operacyjnymi”, więc na jego czele musi stać osoba, która zna te metody, a znają je tylko funkcjonariusze służb.



Rostowski: To nie Schetyna, lecz Bondaryk rekomendował Parafianowicza na stanowiska w MF
„Wywiad skarbowy powinien mieć uprawnienia procesowe”

Pytany, czy jego departamentowi brakowało prawnych rozwiązań dotyczących działań operacyjnych, jak np. zakup kontrolowany, Perkins wyraził przekonanie, że „że to była za mała służba”, zważywszy, że sprawami wyłudzeń podatków zajmują się – „i to bardzo skutecznie” – także ABW i CBŚ.

– Są inne służby, które są skuteczniejsze i bardziej kompetentne. Problem jest tylko w tym, żeby współpracować na zasadach partnerskich – powiedział. Według Perkinsa uprawnieniem, „które mogłoby pchnąć całą tę machinę w dobrym kierunku, jest nadanie uprawnień procesowych”. – To znaczy, żeby wywiad miał możność wszczynania i prowadzenia śledztw i dochodzeń. Wtedy nie trzeba by się było prosić innych służb, wtedy bylibyśmy samowystarczalni – ocenił.

Zaznaczył, że wymagałoby to zmian strukturalnych – trzeba by „wyciągnąć całą kontrolę skarbową z Ministerstwa Finansów”. – Bo to, że ona tam jest i funkcjonuje de facto jako jeden z departamentów, tak samo jak rachunkowość etc., to jest moim zdaniem podstawowy błąd i pomyłka.

Na pytanie o ocenę wprowadzonego w 2009 r. rozwiązania, które nakazywało uprzedzić podatnika o planowej kontroli, powiedział, że była ona „zdecydowanie negatywna”.
Przypaśniak: Walczyliśmy z wyłudzeniami, było zalecenie by skupić się na VAT

Kalendarz transmisji

Sierpień 2019
PnWtŚrCzPtSoNd
    1 2 3 4
 5 6 7 8 9 10 11
 12 13 14 15 16 17 18
 19 20 21 22 23 24 25
 26 27 28 29 30 31 
25-08-2019
brak zaplanowanych transmisji
godziny transmisji mogą ulec zmianie z przyczyn organizacyjnych