Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.

zaloguj się
Dostępność





 
Strona główna » Aktualności

Senat zakończył debatę nad nowelizacją ustawy o Sądzie Najwyższym

16:27, 16.04.2018;   autor: msies;   źródło: PAP

Kilkanaście poprawek do noweli ustawy o Sądzie Najwyższym zgłosili senatorowie PO podczas debaty w Senacie. Nowela zakłada m.in. wprowadzenie osobnego budżetu Izby Dyscyplinarnej SN. Senat przeszedł teraz do rozpatrywania noweli ustaw: o ustroju sądów powszechnych, SN i KRS.


Podziel się:   Więcej

W czwartek Sejm przyjął nowelizację ustawy o Sądzie Najwyższym; w piątek komisje senackie zarekomendowały Izbie przyjęcie noweli bez poprawek.

Podczas poniedziałkowej debaty nad tą nowelizacją w Senacie, Piotr Florek (PO) złożył wniosek o jej odrzucenie w całości. – Naprawdę nic się nie stanie jeżeli ta ustawa nie wejdzie w życie – oświadczył senator.

Jak zauważył, zgodnie z nowelą „autonomia prezesa izby dyscyplinarnej w zakresie finansów będzie bardzo szeroka”. – Prezes tej izby decyduje praktycznie o całych finansach budżetu SN. Czy to jest zgodne z ustawą o finansach publicznych? – pytał Florek. Wskazał, że zgodnie z ustawą o finansach publicznych, odpowiedzialnym za gospodarkę finansową całego Sądu Najwyższego jest I prezes tego sądu.

Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawy o SN i KRS
17 poprawek do ustawy

Senator PO Leszek Czarnobaj podkreślił, że nowelizacja dotyczy fundamentalnych kwestii funkcjonowania Sądu Najwyższego. – Ustawa ta jest wnoszona w trybie niekonstytucyjnym, z treścią niekonstytucyjną – oświadczył. Według Czarnobaja, „ta ustawa jest kolejnym elementem wzmacniania władzy wykonawczej, która ma sprawować funkcję kontrolną i wpływać na władzę sądowniczą”.

Jak ocenił „wnoszenie coraz większych uprawnień kontrolnych, ale też takich, które umożliwiają wpływ na to, co dzieje się w sądownictwie, jest rzeczą złą i niedobrą”.

Zdaniem Piotra Zientarskiego (PO) przez rozpatrywanie tej ustawy Senat łamie konstytucję. – Nie można bowiem ustawą zmieniać aktu wyższego rzędu, czyli konstytucji – podkreślił senator. – Wprowadzamy tą ustawą nowe instytucje do konstytucji – osobę pełniącą funkcję I prezesa SN. Nie ma czegoś takiego w konstytucji i ustawa nie może wprowadzać nowych funkcji – przekonywał. Zientarski zgłosił też w imieniu grupy posłów 17 poprawek do ustawy, które – jego zdaniem – przywracają konstytucyjność ustawie.

Poprawkami zgłoszonymi podczas debaty zajmie się teraz komisja.

Sejm uchwalił nowelę ustaw sądowych ws. m.in. zwołania pierwszego posiedzenia KRS

Piebiak: ustawa nie narusza żadnych norm konstytucyjnych

Według przedstawiciela rządu, wiceministra sprawiedliwości Łukasza Piebiaka, ustawa nie narusza żadnych norm konstytucyjnych. Wiceminister stwierdził, że rząd nie widzi nic zdrożnego w zapisach tej ustawy.

– Rząd nie znajduje też niczego zdrożnego w takim sformułowaniu przepisów, które pozostawiają dość znaczną, ale dopuszczalną w naszej ocenie, swobodę prezydentowi do tego, w jaki sposób wewnętrznie ukształtować funkcjonowanie Sądu Najwyższego. Czy jest to zgodne z konstytucją, czy nie, o tym ani Sejm, ani rząd nie będzie decydował tylko Trybunał Konstytucyjny, jeśli ustawa tam trafi – dodał Piebiak.

Zgodnie z nową ustawą o SN, obowiązującą od 3 kwietnia, I prezes SN jest powoływany przez prezydenta RP na sześcioletnią kadencję, spośród pięciu kandydatów wybranych przez Zgromadzenie Ogólne Sędziów SN.

Z kolei w omawianej przez Senat nowelizacji zaznaczono, że „postępowania w przedmiocie wyboru, przedstawienia Prezydentowi RP kandydatów na stanowisko I Prezesa SN lub Prezesa SN oraz powołania na te stanowiska wszczęte i niezakończone” przed wejściem w życie nowelizacji podlegają umorzeniu. Jak wskazano w uzasadnieniu nowelizacji, przepis ten jest wprowadzony „w celu zagwarantowania”, że obsadzenia stanowisk prezesów SN nastąpi w trybie nowej ustawy.

Sejm: w czwartek drugie czytanie projektu zmian w ustawach sądowych
Inne założenia noweli



Nowela doprecyzowuje też kwestie dotyczące zwolnienia stanowiska I prezesa SN i prezesa SN. Jak zaznaczono, obecny przepis reguluje bowiem jedynie przypadek, gdy do zwolnienia stanowiska I prezesa SN lub prezesa SN dojdzie wskutek przejścia zajmującego je sędziego w stan spoczynku w ciągu trzech miesięcy po wejściu w życie nowej ustawy o SN z powodu ukończenia 65. roku życia. „Tymczasem do zwolnienia tych stanowisk może dojść również wskutek innych przyczyn, np. przeniesienia w stan spoczynku ze względu na stan zdrowia albo rezygnacji” – wskazano w uzasadnieniu.

Nowelizacja wprowadza ponadto zmiany w gospodarowaniu budżetem Izby Dyscyplinarnej SN. Przewidziano, że prezes SN, kierujący Izbą Dyscyplinarną, będzie samodzielnie – bez udziału czy upoważnienia I prezesa SN – dysponował budżetem związanym z funkcjonowaniem Izby Dyscyplinarnej. Ponadto bez zgody prezesa Izby Dyscyplinarnej nie będzie można w ramach SN zmniejszyć wydatków na tę Izbę.

Natomiast – jak przewidziano w jednym z przepisów przejściowych noweli – jeżeli przed jej wejściem w życie – doszłoby do zmniejszenia wydatków na Izbę Dyscyplinarną, to prezes Izby mógłby przywrócić poprzedni poziom budżetu Izby sprzed zmiany poziomu wydatków.

Zgodnie z obecną ustawą o SN, wybór ławników do tego sądu, Senat ma przeprowadzić w ciągu trzech miesięcy. W noweli przewidziano w związku z tym m.in. możliwość orzekania w SN w okresie przejściowym przez ławników z Sądu Okręgowego w Warszawie i Sądu Okręgowego Warszawa–Praga, nie tylko w sprawach dyscyplinarnych (co było już zapisane w nowej ustawie), lecz także w sprawach skarg nadzwyczajnych.

Kalendarz transmisji

Wrzesień 2018
PnWtŚrCzPtSoNd
      1 2
 3 4 5 6 7 8 9
 10 11 12 13 14 15 16
 17 18 19 20 21 22 23
 24 25 26 27 28 29 30
22-09-2018
brak zaplanowanych transmisji
godziny transmisji mogą ulec zmianie z przyczyn organizacyjnych