1 009 307 - dokładnie tyle osób założyło profil zaufany od 1 stycznia do 9 marca tego roku. - To niewiele mniej niż przez cały 2018 rok i o wiele więcej niż przez pierwsze siedem lat funkcjonowania PZ.
W sumie z profilu zaufanego korzysta już 9 808 364 osoby - mówi minister Marek Zagórski, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Załóż i korzystaj
Czym jest profil zaufany (PZ)? Mówiąc bardziej skomplikowanie: to przypisany do naszego numeru PESEL zbiór danych o nas samych. Mówiąc prościej: to dzięki niemu potwierdzamy swoją tożsamość w kontaktach z e-administracją.
Dzięki profilowi zaufanemu można załatwiać nie tylko urzędowe, ale i życiowe sprawy. Przykłady? Wniosek o 500+, rejestracja na szczepienie, e-PIT. Lista jest oczywiście dużo dłuższa. Pełną listę dostępnych e-usług znajdziecie na GOV.pl.
Jak go założyć?
Tak jak podczas wizyty w tradycyjnym urzędzie - aby urzędnik miał pewność, że my to my - musimy wylegitymować się dowodem osobistym, tak w internecie „legitymujemy się” właśnie profilem zaufanym.
Aby móc korzystać z e-administracji - potrzebujemy profilu zaufanego. Aby mieć profil zaufany - musimy go założyć. Do tej pory zrobiło to ponad 9,8 miliona osób.
Założenie profilu zaufanego nie jest trudne. Najszybciej to zrobić oczywiście przez internet.
Największe polskie banki - PKO Bank Polski SA, Santander, Bank Pekao, mBank, ING Bank Śląskiego, Alior Bank, Millennium Bank, kilkaset banków spółdzielczych oraz platforma Envelo umożliwiają założenie profilu zaufanego za ich pośrednictwem. To najprostszy i najszybszy sposób, by zdobyć PZ.
Jeśli macie konto w jednym z tych banków, wejdźcie na GOV.pl i w wyszukiwarkę wpiszcie Załóż profil zaufany, a później kliknijcie w pierwszą wyświetlającą się informację. Możecie też skorzystać z bezpośredniego linku do tej e-usługi https://www.gov.pl/web/gov/zaloz-profil-zaufany. System poprowadzi Was krok po kroku.
A co jeśli nie macie elektronicznego konta w banku? Nic nie szkodzi. Mamy rozwiązanie. To tymczasowy profil zaufany, który można potwierdzić w trakcie videospotkania z urzędnikiem.
Myślimy też o seniorach i aby im łatwiej było przejść tę procedurę - przygotowaliśmy specjalną e-usługę. To profil zaufany 80+ i 70+.
-
Przez siedem dni w tygodniu grupa specjalnie przeszkolonych urzędników zajmuje się wyłącznie obsługą osób w starszym wieku - mówi minister Marek Zagórski, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Tymczasowy PZ jest ważny przez trzy miesiące od potwierdzenia. Przeczytajcie, jak założyć tymczasowy profil zaufany dla seniora https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/skorzystaj-z-profilu-zaufanego-80. To nic trudnego!
Szczęśliwe liczby
Profil zaufany powstał w 2011 r. Do 2016 r. korzystało z niego ok. 400 tysięcy osób.
W większości byli to urzędnicy. Do 1 stycznia 2018 r. z PZ korzystało 1 324 438. Od tego czasu obserwujemy stały i dynamiczny wzrost zainteresowania e-administracją.
- Pandemia oczywiście przyspieszyła pewne procesy. Jednak stały i sukcesywny wzrost zainteresowania e-usługami zaczął się wcześniej - mówi minister Marek Zagórski. - W pandemii zadziałały te wszystkie rozwiązania, które przygotowaliśmy wcześniej. Byliśmy przygotowani, udało się przekonać Polaków, by chcieli z tych rozwiązań korzystać częściej - dodaje.
Nieustannie - i jak widać skutecznie - przekonujemy Polaków, że warto korzystać z naszych rozwiązań.
Dowód? Liczby:
2011 r. - powstanie profilu zaufanego
2016 r. - 400 tysięcy użytkowników (głównie urzędnicy)
1 stycznia 2018 r. - z profilu zaufanego korzysta 1 324 438 Polaków
1 stycznia 2019 r. - z profilu zaufanego korzysta 2 533 021 osób (przez cały 2018 r. profil zaufany założyło 1 208 583 Polaków)
1 stycznia 2020 r. - z profilu zaufanego korzysta 4 647 391 osób (przez cały 2019 r. 2 114 370 Polaków założyło PZ)
1 stycznia 2021 r. - z profilu zaufanego korzysta 8 799 057 osób (przez cały 2020 r. PZ założyło 4 174 206 Polaków)
9 marca 2021 r. - z profilu zaufanego korzysta 9 808 364 osób
Czekamy na 10 milionów - załóż profil zaufany już dziś! e-Polak potrafi!
O projekcie
Projekt „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych” realizowany jest przez KPRM (wcześniej Ministerstwo Cyfryzacji) we współpracy z Państwowym Instytutem Badawczym NASK.
Kampanie mają na celu promowanie wykorzystywania technologii w codziennym życiu przez osoby w różnym wieku, przełamywanie barier z tym związanych oraz wzrost cyfrowych kompetencji społeczeństwa. Projekt obejmuje cztery obszary: jakość życia, e-usługi publiczne, bezpieczeństwo w sieci i programowanie.
Premier apeluje o korzystanie ze zdalnych kanałów rejestracji na szczepienia