Horała uczestniczył w sesji pytań w trakcie drugiej edycji CPKLive! Jedno z nich dotyczyło współpracy między spółką CPK a doradcą strategicznym, czyli koreańskim lotniskiem Incheon.
Doradca strategiczny to dostawca know-how, którego w Polsce nie mamy, bo
nie mamy dużego, hubowego, międzynarodowego lotniska. Lotnisko Incheon takie jest;
w 2019 r. obsłużyło ponad 70 mln pasażerów, posiada cały szereg doświadczeń, praktyczną wiedzę jako podmiot, który najpierw budował, a potem operuje tego rodzaju lotniskiem. Jest tu szereg podobieństw do CPK - wskazywał Horała.
Jego zdaniem, doradca strategiczny to taka „druga para oczu” z praktyczną wiedzą w prowadzeniu takiego lotniska.
Doradca będzie nam mówił, na co warto zwrócić uwagę, co powinno się znaleźć w tym czy w innym wykonaniu, co budzi wątpliwości - tłumaczył Horała. Zaznaczył, że to pierwszy krok do zacieśniania współpracy z Koreańczykami.
Wiceminister infrastruktury podkreślił, że CPK to projekt greenfieldowy i na każdym kolejnym jego etapie mogą być dokonywane pewne modyfikacje.
- Nie wykluczam, że w toku tych aktualizacji i precyzowania tych ustaleń wyjdzie nam, że np. w pierwszym etapie lotnisko będzie mogło obsługiwać nie 45 mln pasażerów rocznie, ale 40 mln. To się może zdarzyć i to jest wpisane w założenie projektu. Natomiast same porzucenie, odrzucenie czy decyzja, że kasujemy ten projekt - nie ma żadnego racjonalnego powodu, żeby tak robić - powiedział Horała. Jego zdaniem
takim powodem nie może być przejściowy kryzys rynku lotniczego.
Lotnisko Incheon z Seulu doradcą strategicznym CPK
Jak dodał, pandemia się kiedyś skończy.„Mamy nadzieję, że w wyniku akcji szczepionek skończy się mniej więcej w tym roku” - stwierdził. Zaznaczył, że nawet gdyby się zdarzył jakiś nowy szczep, to jednak
nie było w historii ludzkości pandemii, która byłaby wieczna.
„Ruch lotniczy wróci. I podjęcie wtedy decyzji, że potrzebny jest CPK, to rozpoczęcie procesu inwestycyjnego, który będzie trwał 10 lat, będzie daleko, daleko opóźniony.
Budujemy na pokolenia, a nie na to co dziś, jutro i nawet w przyszłym roku ” - tłumaczył Horała.
Wiceminister przekazał, że ponad 100 osób zgłosiło się do programu dobrowolnych nabyć, czyli pozyskiwania ziemi pod Port Solidarność. Jak mówił, prowadzone są z nimi rozmowy na temat tego, czy chcą sprzedać ziemię, czy zamienić ją i na jakich warunkach. Zapewnił, że
spółka monitoruje ruch nieruchomościami tam, gdzie ma powstać CPK i dodał, że nie wystąpiły zjawiska obrotu spekulacyjnego. - Raczej wszyscy trzymają ziemię licząc na to, że jej cena będzie wzrastała - powiedział.
Jest specustawa, dzięki której powstanie Centralny Port Komunikacyjny
W ubiegłym tygodniu przedstawiciele rządów Polski i Korei Południowej podpisali porozumienie o współpracy między obydwoma krajami. Równocześnie złożono podpisy
pod umową z Portem Lotniczym Incheon z Seulu , czyli doradcą strategicznym Centralnego Portu Komunikacyjnego, a spółką CPK.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu
na obszarze ok. 3000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność , który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie.
Horała: Harmonogram budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego zakłada 10 lat