zaloguj się
Dostępność

 
Strona główna » Aktualności

Horała: CPK tworzy wiele możliwości zaangażowania dla japońskiego kapitału

12:06, 03.03.2021;   autor: msies;   źródło: PAP

Dostrzegany możliwości zaangażowania dla kapitału japońskiego w samym lotnisku, ale też np. w budowie kolei, inwestycjach kapitałowych, smart city – powiedział w środę pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego i wiceminister infrastruktury Marcin Horała.


Podziel się:   Więcej

Horała podczas wystąpienia na polsko-japońskim sympozjum „Why Poland Now?” mówił o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zdaniem wiceministra CPK to największa inwestycja infrastrukturalna Polski, Europy Środkowo-Wschodniej i prawdopodobnie co najmniej jedna z największych inwestycji tego typu w Europie w najbliższych latach.

Jak powiedział, obecnie toczą się „zaawansowane rozmowy” z rządem japońskim, które mają nadać międzyrządowe ramy współpracy gospodarczej. CPK, którego centrum będzie lotnisko przesiadkowe, zdaniem Horały, będzie z punktu widzenia Dalekiego Wschodu bramą do Unii Europejskiej, do Europy w wymiarze komunikacyjnym, ale również w wymiarze inwestycji kapitału. – Ci, którzy teraz wsiądą do tego pociągu, będą mieli dostęp do unijnego rynku, będą mieli miejsce we wschodzącym rynku Polski, który sam w sobie jest atrakcyjny – to przecież blisko 40 mln konsumentów, ale przede wszystkim będą mieli dostęp do rynków całej Europy – stwierdził Horała.

Horała: Pierwsze samoloty z CPK polecą w 2027 r.
Budowie portu przesiadkowego obsługującego ruch międzykontynentalny ma towarzyszyć również powstanie nowego systemu kolei dużych prędkości. – 1800 km linii kolejowych, które wybudujemy, ogromny zakup taboru, ponad 100 składów kolei dużych prędkości prawdopodobnie w pierwszym zamówieniu, to również plan zagospodarowania przestrzennego – airport city, tego co dookoła lotniska, inwestycje w nieruchomości, centra logistyczne, konferencyjne, hotele i cały inny pakiet inwestycji, które będzie można umiejscowić w nowym, najlepiej skomunikowanym miejscu na mapie świata – wyliczał Horała.

– We wszystkich tych dziedzinach, we wszystkich komponentach dostrzegamy ogromne możliwości zaangażowania dla kapitału japońskiego – zadeklarował pełnomocnik rządu ds. CPK.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma integrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu na obszarze ok. 3000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie.

Horała: Odsunięcie w czasie budowy CPK przeciwne polskiej racji stanu