Linia kolejowa z Centralnego Portu Komunikacyjnego do Radomia to jeden z elementów sieci dróg kolejowych łączących CPK z większością dużych ośrodków w Polsce. Rząd przyjął w poniedziałek wykaz linii kolejowych o znaczeniu państwowym. Opracowanie to ma umożliwić m.in. sprawniejszą realizację inwestycji kolejowych w ramach planowanej budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.
– Linia kolejowa połączy CPK z Radomiem, jako że lotnisko w tym mieście ma być portem uzupełniającym, więc szybki transport do tego lotniska jest konieczny” – stwierdził Suski. Dodał, że w Radomiu będą mogły też odbywać się lądowania w sytuacjach awaryjnych związanych np. ze złymi warunkami pogodowymi na innych polskich lotniskach. „W najbliższych latach dopóki CPK nie powstanie Radom będzie lotniskiem zapasowym dla lotniska Chopina w Warszawie – zaznaczył Suski.
W Radomiu zostanie wybudowany też kolejny, nowy przystanek kolejowy. Będzie on zlokalizowany pod wiaduktem drogowym w ciągu ulicy Żeromskiego. Z przystanku tego ma być łatwy dojazd do lotniska. PKP Polskie Linie Kolejowe jeszcze kilka lat temu podczas modernizacji torów stacji Radom zabezpieczyły teren pod budowę nowego obiektu.
Suski zapowiedział, że w najbliższych dniach odbędzie się „wbicie pierwszej łopaty” na lotnisku w Radomiu. – Mam nadzieję, że odbędzie się to również z udziałem znamienitego gościa, który byłby tą osobą, która przypieczętowałaby, że jest to fakt równie ważny dla Radomia jak i całej Polski – zaznaczył minister.
Morawiecki: CPK za kilka lat może być sercem biznesowym Polski
Rząd przyjął przepisy dot. realizacji CPK
Rząd przyjął w poniedziałek wykaz linii kolejowych o znaczeniu państwowym. Opracowanie to ma umożliwić m.in. sprawniejszą realizację inwestycji kolejowych w ramach planowanej budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Centrum Informacyjne Rządu poinformowało w poniedziałek, że Rada Ministrów przyjęła nowelizację rozporządzenia w sprawie wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym, przedłożoną przez pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaja Wilda.
Jak wskazano, skomunikowanie CPK z najbliższymi dużymi miastami – Warszawą i Łodzią – zostanie zrealizowane poprzez budowę nowej linii kolejowej dużych prędkości. Umożliwi to osiągnięcie czasu przejazdu z CPK do Warszawy wynoszącego ok. 15 minut, a z CPK do Łodzi ok. 25 minut. Oznacza to, że czas przejazdu do CPK będzie konkurencyjny względem obecnego czasu dojazdu do podstawowych lotnisk obu miast.
– W węźle kolejowym CPK będą odgałęziały się linie kolejowe w kierunku Płocka i Gdańska oraz Centralnej Magistrali Kolejowej obsługującej m.in. Katowice i Kraków. Nowe linie kolejowe na przecięciach z istniejącymi liniami zostaną wyposażone w łącznice, zapewniając możliwość obsługi CPK również pociągami podmiejskimi i regionalnymi oraz elastyczność w wyznaczaniu tras pociągów. Umożliwi to skierowanie przez CPK większości pociągów międzyregionalnych wyjeżdżających z Warszawy w kierunku zachodnim, zapewniając skomunikowanie CPK z pozostałymi regionami kraju – tłumaczy CIR.
Rząd przyjął przepisy dotyczące realizacji systemu komunikacyjnego CPK