zaloguj się
Dostępność

 
Strona główna » Aktualności

Nowela Prawa o ruchu drogowym wraca do sejmowej komisji

17:23, 13.10.2021;   autor: kawi;   źródło: PAP

Projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, w związku ze złożeniem do niego poprawki, został w środę odesłany do sejmowej Komisji Infrastruktury. Poprawkę złożył poseł Konfederacji Dobromir Sośnierz.


Podziel się:   Więcej

- W projekcie noweli jest słuszny pomysł aby odstępstwa od wymagań technicznych przenieść ze szczebla ministerialnego na dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego. To jest słuszny krok. (...) Myślę, że można pójść jeszcze dalej i przenieść to na szczebel powiatów - powiedział Sośnierz.

- Wydaje mi się, że organ, który rejestruje pojazdy będzie bardziej właściwym, żeby wydawać zgodę na odstępstwo od wymagań technicznych. W związku z tym składam taką poprawkę - dodał.

Wiceminister infrastruktury Rafał Weber, komentując propozycję poprawki, powiedział, że w powiatach nie ma pracowników, którzy potrafiliby w sposób merytoryczny i jednoznaczny ocenić, który pojazd będzie mógł być wykorzystywany bezpiecznie i któremu można by udzielić odstępstwo.

Nowelizowane przepisy zakładają, że Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego przejmie dotychczasowe kompetencje ministra infrastruktury w sprawie wydawania odstępstwa od warunków technicznych, jakim powinien odpowiadać pojazd.

Marszałek Sejmu: Drugie czytanie projektu ustawy o budowie bariery na granicy – możliwe w czwartek
Według wnioskodawców, dzięki temu, usprawniona zostanie obsługa obywateli. Zmiany obejmują także m.in. ujednolicenie przepisów dotyczących ograniczników prędkości w pojazdach oraz zawężenie katalogu pojazdów, które muszą być zgłaszane w stacji kontroli pojazdów po wymianie drogomierza.

W komunikacie po posiedzeniu rządu, podczas którego projekt noweli został przyjęty, poinformowano, że dzięki nowemu rozwiązaniu, usprawniona zostanie obsługa obywateli dotycząca wydawania odstępstw od warunków technicznych pojazdów. Rocznie składanych jest w tej sprawie ok. 1,4 tys. wniosków.

Ponadto dzięki noweli ujednolicone mają być przepisy dotyczące ograniczników prędkości w pojazdach. Zachowano obowiązek wyposażenia pojazdów w homologowany ogranicznik prędkości. Chodzi o obowiązek wyposażenia autobusu, samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3.5 tony i ciągnika samochodowego, dla którego określono dopuszczalną masę całkowitą zespołu pojazdów powyżej 3,5 tony, w homologowany ogranicznik prędkości, ograniczający ich prędkość odpowiednio do 100 km/h i 90 km/h.

W projekcie zawężony został katalog pojazdów, które muszą być zgłaszane w stacji kontroli pojazdów po wymianie drogomierza. Obowiązek ten nie będzie obejmował m.in. maszyn budowlanych i wózków widłowych.

Nowe rozwiązania mają wejść w życie 1 stycznia 2022 r., z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać w późniejszym terminie.

Projekt noweli ustawy o elektromobilności z wnioskiem o odrzucenie