zaloguj się
Dostępność

 
Strona główna » Aktualności

Nowelizacja ustawy o OZE. Sejmowa komisja wnosi poprawki

19:24, 18.05.2021;   autor: msies;   źródło: PAP

Sejmowa komisja energii, klimatu i aktywów przyjęła we wtorek kilkanaście poprawek do projektu nowelizacji ustawy o OZE. Zmienia on m.in. definicję małej instalacji czy przedłuża mechanizmy wsparcia. Poprawki dotyczą m.in. definicji instalacji hybrydowej.


Podziel się:   Więcej

Część przyjętych poprawek wprowadza zmiany proponowanej definicji hybrydowego odnawialnego źródła energii, poprzez wprowadzenie wymogu udziału magazynu energii elektrycznej.

Zgodnie z nową definicją, co najmniej 5 proc. energii elektrycznej, wprowadzanej w okresie roku do sieci przez źródło hybrydowe musi pochodzić z magazynu energii. Niespełnienie tego wymogu przez źródło, które wygrało aukcję, będzie skutkowało koniecznością zwrotu pomocy publicznej, udzielonej w danym roku.

Pozostałe poprawki mają charakter redakcyjny.

Projekt zmiany ustawy zawiera też zmiany definicji małej instalacji OZE. Zgodnie z uzasadnieniem, zmiany te mają ograniczyć obowiązki koncesyjne dla przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą w zakresie małych instalacji, m.in. poprzez podniesienie progu łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej lub mocy osiągalnej cieplnej w skojarzeniu dla instalacji OZE określonej w ustawie.

Rząd przyjął Politykę energetyczną Polski do 2040 r.
W samej ustawowej definicji „małej instalacji” proponuje się zwiększenie maksymalnej mocy zainstalowanej elektrycznej z 500 kW do 1 MW, a maksymalnej mocy osiągalnej cieplnej w skojarzeniu - z 900 kW do 3 MW. W uzasadnieniu wskazuje się, że przedsiębiorcy posiadający koncesje, których instalacje spełnią nowe warunki, automatycznie zostaną przeniesieni do rejestru wytwórców energii w małej instalacji.

Projekt zakłada też przedłużenie do 30 czerwca 2045 r. szeregu mechanizmów. Chodzi o: okres obowiązywania mechanizmu rozliczeń „opustu” w ramach systemu prosumenckiego; obowiązek zakupu niewykorzystanej energii elektrycznej przez mikroinstalacje OZE działające poza systemem prosumenckim; obowiązek zakupu niewykorzystanej energii elektrycznej po stałej cenie albo prawa do dopłaty do ceny rynkowej energii elektrycznej w ramach systemów FIT oraz FIP; obowiązek zakupu energii elektrycznej po stałej cenie albo prawa do dopłaty do ceny rynkowej energii elektrycznej w ramach systemu aukcyjnego.

Zgodnie z projektem, minister właściwy ds. klimatu zyskuje delegację ustawową do wydania rozporządzenia określającego ilości i wartości energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii, które mogą zostać sprzedane w drodze aukcji w latach kalendarzowych 2022-2026.

Projekt przewiduje też zmiany w obszarze planowania przestrzennego. Zgodnie z obecnymi regulacjami, instalacje OZE o mocy powyżej 100 kW powinny zostać uwzględnione w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego danej gminy, i dalej w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego. Projekt zwiększa ten próg do 500 kW z dwoma wyjątkami.

W studium nie będą musiały być uwzględniane „wolnostojące urządzenia fotowoltaiczne” o mocy do 1 MW ani „urządzenia fotowoltaiczne inne niż wolnostojące”, czyli np. panele dachowe oraz bardziej zaawansowane technologicznie urządzenia fotowoltaiczne zintegrowane z budynkiem.

Nowa definicja drewna energetycznego. Sejm uchwalił ustawę