zaloguj się
Dostępność

 
Strona główna » Aktualności

Premier Morawiecki: Trzeba inwestować w polskie porty

10:34, 06.07.2020;   autor: akune;   źródło: IAR, PAP

– Trzeba inwestować w polskie porty – powiedział w poniedziałek w Gdyni premier Mateusz Morawiecki. Szef rządu uczestniczył w podpisaniu porozumienia pomiędzy Centralnym Portem Komunikacyjnym a Portem Gdynia.


Podziel się:   Więcej

Premier Mateusz Morawiecki poinformował, że w ramach wsparcia rządowego gdyński port zostanie rozbudowany.

Dodatkowo powstanie infrastruktura drogowa do tego portu – tak zwana trasa czerwona. Pozwoli to – jak powiedział szef rządu - w optymalny sposób połączyć port z „rusztem komunikacyjnym", który powstaje na Pomorzu.

Dzięki budowie „drogi czerwonej" dodatkowo mieszkańcy Gdyni nie będą stali w korkach na estakadzie Kwiatkowskiego. Budowa zostanie sfinansowane z budżetu Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Z danych ministerstwa gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej wynika, że tylko w ubiegłym roku w polskich portach przeładowano ponad 100 mln ton towarów.

 
 
 
...
 
Gróbarczyk: W ostatnich latach odnotowaliśmy skokowy wzrost przeładunków w portach

– W ostatnich latach odnotowaliśmy skokowy wzrost przeładunków w polskich portach, ale konieczne są dalsze inwestycje – mówił minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. W Gdyni budowany ma być m.in. Port Zewnętrzny – dodał.

Gróbarczyk podczas konferencji prasowej w Porcie Gdynia, w której brał udział m.in. premier przypomniał, że 2019 rok był bardzo dobry dla polskich portów morskich. Przeładowano ponad 100 mln ton towarów, co – zdaniem ministra – jest absolutnym rekordem.

Minister zaznaczył, że w ostatnich latach nastąpił skokowy (50 proc.) wzrost liczby przeładowywanych towarów w portach, ale konieczne są dalsze inwestycje m.in. w Gdyni. Wymienił budowę Portu Zewnętrznego oraz tzw. drogi czerwonej, która ma połączyć obwodnicę z terminalem portowym.


Horała o CPK: Jesteśmy otwarci na rozmowy ws. korytarzy linii kolejowych i drogowych

Jego zdaniem polskie porty, a szczególnie Port Gdynia, obroniły się przed koronawirusem. Wskazał, że po drastycznym spadku przeładunku na początku br., w Gdyni przeładowywanych jest obecnie 99 proc. tego, co w zeszłym roku.


Horała: 2,5 tys. uwag ws. korytarzy linii kolejowych i drogowych w ramach CPK
Horała: Port w Gdyni i CPK to przedsięwzięcia komplementarne

– Port w Gdyni i Centralny Port Komunikacyjny to przedsięwzięcia komplementarne – mówił w poniedziałek wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała. Zaznaczył, że program inwestycyjny CPK , to narzędzie do przyciągania miliardów dolarów do Polski.

Jak mówił Horała, dwa przedsięwzięcia: port w Gdyni i Centralny Port Komunikacyjny zawiązują partnerstwo. – Owocem tego będzie sfinansowanie Drogi Czerwonej ze środków program CPK – tłumaczył.

– Będziemy świadkami kolejnego „złotego wieku" w porcie w Gdyni i rozwoju CPK, a co za tym idzie rozwoju Polski – ocenił Horała.

Wiceszef MI zaznaczył, że to są przedsięwzięcia komplementarne. Wyjaśnił, że CPK będzie oferował pełną intermodalność - przeładunki między wszystkimi środkami transportu z wyjątkiem transportu morskiego. Z kolei, Port w Gdyni również oferuje pełną intermodalność – przeładunki między wszystkimi środkami transportu z wyjątkiem transportu lotniczego.


Morawiecki: rząd dołoży wszelkich starań, by CPK powstał
Horała podkreślił, że ta współpraca ma też m.in. wymiar symboliczny. – Centralny Port Komunikacyjny, to (...) Gdynia XXI w. Hub, miejsce połączeń komunikacyjnych, ale też narzędzie do wykorzystania szansy, jaką jest nasze położenie – zaznaczył. Chodzi o to - tłumaczył - byśmy z tego położenia korzystali i przyciągali do kraju „miliardy dolarów, miliardy euro, co przekłada się na to, co w kieszeni Polaków".

Zaznaczył, że Droga Czerwona jest ważna nie tylko dla całej polskiej gospodarki, ale również dla Gdyni i jej mieszkańców.


Horała: Odsunięcie w czasie budowy CPK przeciwne polskiej racji stanu

Kalendarz transmisji

Sierpień 2020
PnWtŚrCzPtSoNd
      1 2
 3 4 5 6 7 8 9
 10 11 12 13 14 15 16
 17 18 19 20 21 22 23
 24 25 26 27 28 29 30
 31      
godziny transmisji mogą ulec zmianie z przyczyn organizacyjnych