zaloguj się
Dostępność

 
Strona główna » Aktualności

Profil zaufany ma już ponad 8,5 mln Polaków

08:42, 03.12.2020;   autor: msies;   źródło: PAP

Profil zaufany, czyli bezpłatne narzędzie, dzięki któremu można potwierdzać swoją tożsamość w internetowych serwisach administracji, założyło już ponad 8,5 mln Polaków, z czego niemal cztery miliony w tym roku – poinformowała KPRM w komunikacie.


Podziel się:   Więcej

Według kancelarii premiera e–usługi stają się coraz bardziej popularne – a główną stronę, na której są one dostępne portal gov.pl odwiedziło w listopadzie ponad 13,5 miliona osób. W tym samym miesiącu profil zaufany założyło 291 061 osób. To trzy razy więcej niż w tym samym czasie rok temu. W listopadzie 2019 r. przybyło 82 462 nowych PZ.

„Gdy porówna się popularność naszych e-usług rok do roku, bardzo wyraźnie widać, że Polacy coraz chętniej i częściej korzystają z e-administracji. Robili to już w ubiegłym roku, w tym – z oczywistych względów związanych z pandemią – robią to jeszcze częściej” – wskazał sekretarz stanu w KPRM Marek Zagórski, cytowany w komunikacie. Jak poinformował, profil zaufany złożyło już 8 582 437 Polaków, z czego w tym roku niemal cztery miliony.

Jeśli chodzi o popularność poszczególnych e-usług, to KPRM podała, że w porównaniu z listopadem 2019 r. największy – bo pięciokrotny – wzrost odnotowała e–usługa „Uzyskaj odpis aktu stanu cywilnego”. W ciągu ostatniego miesiąca (listopad 2020 r.) skorzystano z niej 25 226 razy. W tym samym czasie, tyle że rok temu – 4745 razy.

Prezydent podpisał nowelizację dotyczącą usługi Twój e-PIT
Popularna jest również e-usługa „Zgłoś urodzenie dziecka”, z której skorzystano cztery razy częściej niż rok temu. Dzięki niej w listopadzie tego roku rodzice zgłosili przyjście na świat 15 400 dzieci, rok temu – 3837.

Czterokrotny wzrost zanotował też e–meldunek, czyli e–usługi umożliwiające zameldowanie/wymeldowanie się online. Od 1 do 30 listopada tego roku Polacy skorzystali z nich 19 114 razy, w listopadzie 2019 r. – 4656.

Często wykorzystywana jest także e–usługa „Pismo ogólne”, dzięki której możemy załatwić lub zainicjować załatwienie niemal każdej sprawy urzędowej. W listopadzie tego roku do urzędów trafiły 143 932 takie pisma, a to oznacza, że dziennie Polacy wysyłali ich niemal 4800. W ubiegłym roku, przez cały listopad, do urzędów trafiło 44 737 elektronicznych pism ogólnych.

Ułatwienia dla obywateli. Ruszyła nowa domena gov.pl
KPRM poinformowała, że dwa razy częściej niż rok temu Polacy przez internet wnioskują też o nowy dokument tożsamości, czyli korzystają z e–usługi „Uzyskaj dowód osobisty”. W listopadzie tego roku zrobili tak 30 866 razy, rok temu – 13 795.

Dwukrotny wzrost popularności odnotowała także e–usługa „Historia pojazdu”, dzięki której można sprawdzić m.in. czy zarejestrowane w Polsce i za granicą auto nie było kradzione, złomowane, czy nie ma przekręconego licznika. Aby to zrobić potrzeba jedynie numeru rejestracyjnego, numeru VIN, datę pierwszej rejestracji i – jeśli sprawdzamy auto zarejestrowane poza Polską – profilu zaufanego. W listopadzie tego roku Polacy skorzystali z Historii Pojazdu 21 916 399 razy. Rok temu w tym samym czasie – 9 199 954. Resort przypomniał, że w kwietniu istotnie poszerzono bazę danych m.in. o możliwość sprawdzenia historii pojazdów zarejestrowanych w Niemczech.

Polscy kierowcy w listopadzie tego roku 57 930 razy sprawdzali też przez internet swoje punkty karne. To o 20 tysięcy więcej niż w tym samym czasie rok temu.

Jak informuje KPRM, na portalu GOV.pl można też zgłosić zbycie lub nabycie pojazdu. Z tej e–usługi od 1 do 30 listopada skorzystano 60 542 razy. To najlepszy miesięczny wynik tej e–usługi w tym roku. W lipcu skorzystano z niej 60 331 razy, w październiku – 59 300, a we wrześniu – 59 200.

E-dowody od marca 2019 r. Sejm znowelizował ustawę

Kalendarz transmisji

Styczeń 2021
PnWtŚrCzPtSoNd
     1 2 3
 4 5 6 7 8 9 10
 11 12 13 14 15 16 17
 18 19 20 21 22 23 24
 25 26 27 28 29 30 31
godziny transmisji mogą ulec zmianie z przyczyn organizacyjnych