zaloguj się
Dostępność

 
Strona główna » Aktualności

Rząd przyjął wykaz inwestycji towarzyszących powstaniu CPK

22:07, 26.01.2021;   autor: msies;   źródło: PAP

Rada Ministrów przyjęła we wtorek wykaz inwestycji towarzyszących budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego – poinformował CIR. Chodzi o nowe linie kolejowe; budowę i przebudowę dróg publicznych oraz powstanie urządzeń i obiektów do obsługi ruchu lotniczego.


Podziel się:   Więcej

Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie w sprawie wykazu Inwestycji Towarzyszących w zakresie Centralnego Portu Komunikacyjnego, przedłożone przez pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, którym jest wiceminister infrastruktury Marcin Horała.

„Rozporządzenie wskazuje inwestycje towarzyszące budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Chodzi o nowe linie kolejowe zbiegające się w CPK jako głównym węźle transportowym kraju. Dzięki budowie kolei dużych prędkości dojazd z każdej polskiej aglomeracji do CPK i Warszawy zajmie do 2,5 godziny. Inwestycje towarzyszące obejmą także budowę i przebudowę dróg publicznych oraz powstanie urządzeń i obiektów do obsługi ruchu lotniczego” – czytamy w komunikacie CIR.

Jak wskazano, realizacja kolejowej części Centralnego Portu Komunikacyjnego „stanowi podstawowy element przedsięwzięcia, pozwalający na skomunikowanie CPK z Warszawą i Łodzią”.

Chodzi także o stworzenie ogólnokrajowego systemu międzyregionalnych kolejowych przewozów pasażerskich, obejmujących dostępnością wszystkie regiony kraju” – czytamy. Łącznie, w ramach Programu CPK, powstanie prawie 1800 km nowych linii kolejowych.

„Skomunikowanie CPK z najbliższymi dużymi miastami – Warszawą i Łodzią – zostanie zrealizowane poprzez budowę nowej linii kolejowej dużych prędkości. Umożliwi to osiągnięcie czasu przejazdu z CPK do Warszawy w ok. 15 minut, a z CPK do Łodzi w ok. 30 minut. Oznacza to, że czas przejazdu do CPK będzie konkurencyjny względem obecnego czasu dojazdu do podstawowych lotnisk obu miast” – wyjaśnił CIR.

Horała: Pierwsze samoloty z CPK polecą w 2027 r.
W węźle kolejowym CPK będą odgałęziały się linie kolejowe m.in. do Gdańska i Słupska, Katowic i Jastrzębia Zdroju, Krakowa, Poznania i Kutna, Wrocławia i Wałbrzycha, Częstochowy i Opola czy Radomia i Rzeszowa. Inwestycje obejmą m.in. także linie Warszawa – Olsztyn, Warszawa – Suwałki, Warszawa – Terespol, Warszawa – Lublin, Katowice – Zakopane czy Stalowa Wola – Białystok.

Jak podał CIR, nowe linie kolejowe na przecięciach z istniejącymi liniami zostaną wyposażone w łącznice zapewniając możliwość obsługi CPK również pociągami podmiejskimi i regionalnymi. W bezpośredniej bliskości terminala lotniczego zlokalizowany zostanie dworzec kolejowy.

„Dalsze etapy prac pozwolą na istotną poprawę skomunikowania CPK z wszystkimi regionami kraju – przez budowę nowych elementów sieci kolejowej oraz stworzenie ogólnokrajowego systemu międzyregionalnych kolejowych przewozów pasażerskich. Docelowo planowane jest połączenie Warszawy i CPK z każdą z głównych aglomeracji Polski w czasie do 2,5 godziny” – czytamy.

Horała: Odsunięcie w czasie budowy CPK przeciwne polskiej racji stanu
Inwestycje towarzyszące dotyczące sieci dróg krajowych mają pozwolić na efektywną obsługę komunikacyjną CPK. Jak podkreślił CIR, transport drogowy stanowić będzie – oprócz kolei – „istotny sposób skomunikowania lotniska z otoczeniem”. Chodzi o rozbudowę autostrady A2 na odcinku Łódź–Warszawa o dodatkowy pas ruchu w każdym kierunku oraz budowę Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (drogi A50 i S50), a także trasy ekspresowej S10 na odcinku Toruń – Płock – Naruszewo (węzeł z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej). Łącznie powstanie ok. 400 km nowych dróg ekspresowych.

„Inwestycje towarzyszące dotyczące budowy urządzeń i obiektów do obsługi ruchu lotniczego są niezbędne dla zapewnienia prawidłowej obsługi Centralnego Portu Komunikacyjnego” – napisano.

CIR podał, że nowe rozwiązania mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Centralny Port Komunikacyjny



Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, zaliczając się do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju.

Horała o CPK: Jesteśmy otwarci na rozmowy ws. korytarzy linii kolejowych i drogowych