zaloguj się
Dostępność

 
Strona główna » Aktualności

Sejmowe komisje rekomendują projekty ws. reformy edukacji

13:04, 09.12.2016;   autor: akune;   źródło: PAP, TVP Info

Komisje edukacji i samorządu rekomendują Sejmowi przyjęcie projektów dotyczących reformy edukacji, z kilkoma poprawkami w większości autorstwa MEN. Dotyczą one m.in. klas dwujęzycznych oraz dodatków uzupełniających dla nauczycieli.


Podziel się:   Więcej

W piątek, po zakończeniu dwudniowych prac połączonych komisji minister edukacji Anna Zalewska mówiła dziennikarzom, że reforma edukacji jest trudną zmianą, w której resort będzie wspierać samorządowców, nauczycieli i dzieci. Dodała, że nauczyciele nie stracą miejsc pracy.

– Wygaszanie gimnazjów, zmiany w prawie oświatowym, budowanie czteroletniego liceum, ratowanie małych szkół, podnoszenie jakości, gwarancja bezpieczeństwa, to są elementy najważniejsze w tej ustawie" - powiedziała Zalewska. Zapewniła, że znaczących zmian w podstawach programowych nie będzie. "Będą zmiany kosmetyczne – powiedziała.

Zgodnie z rządowymi projektami, w miejsce obecnie istniejących typów szkół mają się pojawić: 8-letnia szkoła podstawowa, 4-letnie liceum ogólnokształcące, 5-letnie technikum oraz dwustopniowe szkoły branżowe. Zmiany mają być wprowadzane od roku szkolnego 2017/2018.

Komisje wniosły dotąd do projektu kilka poprawek zgłoszonych przez MEN. Zakładają one m.in. tworzenie klas wstępnych do dwujęzycznych liceów ogólnokształcących i techników. MEN wycofał się też z likwidacji dodatków wyrównawczych dla nauczycieli.


Sejmowe komisje na wniosek MEN wniosły poprawki do projektów reformujących edukację
 
 
 
...
 
Odrzucone poprawki

Komisje nie poparły natomiast poprawki zgłaszanej przez PO, by dwujęzyczne klasy VI i VII szkół podstawowych mogły być tworzone przy liceach ogólnokształcących, które też prowadziłyby rekrutację do tych klas. Krystyna Szumilas (PO) argumentowała, że wyrównałoby to szanse dzieci z mniejszych miejscowości, które w swoich szkołach nie mają takiej oferty.

Nowoczesna apelowała o przyjęcie obu poprawek, przypominając, że klasy wstępne o rok wydłużą cykl edukacji.

Co z dodatkiem uzupełniającym dla nauczycieli?

Kolejną poprawką do własnego projektu, MEN wycofało się z likwidacji dodatku uzupełniającego dla nauczycieli. Zalewska powiedziała, że „przyszła samo refleksja” i „ze zwykłej uczciwości” ministerstwo wycofuje się z tego rozwiązania, pozostawiając je do przedyskutowania podczas prac zespołu ds. wynagrodzeń nauczycieli, który działa przy MEN.

Zadowolenie z takiego obrotu sprawy wraził wiceprezes Związku Nauczycielstwa Polskiego Krzysztof Baszczyński. Wcześniej, podczas prac podkomisji, to właśnie ZNP, a także Forum Związków Zawodowych i PO, głośno protestowały przeciwko takiemu rozwiązaniu. Jak wówczas podkreślano, przepis „wyciąga pieniądze z kieszeni nauczycieli”, nie był też konsultowany z nauczycielskimi związkami zawodowymi.


Reforma „uderza w dzieci”, „jest konieczna”. Sejmowe komisje o zmianach w szkolnictwie