zaloguj się
Dostępność

 
Strona główna » Aktualności

Senackie komisje za odrzuceniem nowelizacji ustawy o PNR

20:53, 19.01.2022;   autor: kawi;   źródło: PAP

Senackie komisje opowiedziały się w środę za odrzuceniem nowelizacji ustawy o przetwarzaniu danych dotyczących przelotu pasażera. Według rządu celem noweli jest rozłożenie w czasie procedury nakładania kar na linie lotnicze za naruszenie obowiązku przekazywania tych danych.


Podziel się:   Więcej

Komisje Praw Człowieka, Praworządności i Petycji oraz Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej zajmowały się w środę nowelizacją ustawy o przetwarzaniu danych dotyczących przelotu pasażera (PNR - ang. passenger name record). Sejm nowelę uchwalił 13 stycznia głosami 223 posłów (głównie PiS) przy sprzeciwie posłów opozycji.

W środę senackie komisje zarekomendowały Izbie Wyższej odrzucenie ustawy w całości. Wniosek w tej sprawie złożyła senator Koalicji Obywatelskiej Joanna Sekuła. Poparło go 7 senatorów, przeciw było 3, a 5 się wstrzymało.

Komisja finansów przeciw poprawkom Senatu do ustawy budżetowej na 2022 r.
Zmieniana ustawa obowiązuje od maja 2018 roku. Regulacja implementowała unijną dyrektywę z 2016 r. w sprawie wykorzystywania danych PNR w celu zapobiegania przestępstwom terrorystycznym i poważnej przestępczości. Zgodnie z zapisami ustawy przewoźnicy lotniczy muszą przekazywać dane PNR Straży Granicznej, a za naruszenie tego obowiązku przewidziana jest sankcja do 20 tys. złotych. Zwykle przy jednym locie dochodzi do dwóch naruszeń (nieprzekazanie listy rezerwacyjnej i listy po odprawie).

Wstępnie odnotowano blisko 110 tys. lotów, w przypadku których obowiązek nie został dopełniony. Maksymalna wartość kar grożących przewoźnikom przekracza zatem 4 mld złotych. Podczas posiedzenia zastępca dyrektora Zarządu Operacyjno-Śledczego Komendy Głównej Straży Granicznej płk SG Arkadiusz Olejnik wyjaśnił, że SG do tej pory wszczęła blisko 30 tys. postępowań. Umorzonych zostało niecałe 13 tys., a dotąd wydano ponad 4 tys. decyzji o nałożeniu kar administracyjnych.
Procedowana nowelizacja zmieni okres przedawnienia tego naruszenia z trzech do pięciu lat i, jak podkreślają projektodawcy, da możliwość rozłożenia w dłuższym czasie procedury nakładania kar. Podczas posiedzenia senatorowie oraz przedstawiciele biura legislacyjnego i branży wyrażali wątpliwości m.in. co do tego, czy wydłużenie tego terminu faktycznie pomoże liniom lotniczym. Zwracali uwagę, że do większości naruszeń dochodziło na początku wprowadzenia tego systemu, więc niedługo się one przedawnią. Ich wątpliwości budziło też planowane wejście ustawy w życie dzień po ogłoszeniu.

Wiceszef MSWiA Bartosz Grodecki podkreślił, że sankcja za naruszenia miała spowodować, że linie lotnicze możliwie szybko podepną się do systemu, co na dziś zrobiło 99 proc. z nich. Zaznaczył też, że bez proponowanych zmian komendant Straży Granicznej będzie musiał ukarać przewoźników. Jak dodał, „anulowanie” kar może stanowić naruszenie dyrektywy.

Ekspert Citizen Lab: Mamy pewność, senator Brejza był bardzo szeroko monitorowany
Grodecki poinformował przy tym, że w środę podpisał pismo w tej sprawie do unijnej komisarz ds. wewnętrznych Ylvy Johansson. - Właśnie z takim pytaniem: czy w momencie, kiedy sankcja spełniła swoją rolę - tzn. 99 proc. przewoźników podłączyło się systemu - istnieje możliwość, aby te kary anulować. Poprosiłem też o takie wytyczne dla wszystkich krajów UE - podkreślił.

Według wiceministra jeżeli dziś termin nie zostanie wydłużony, a komendant nie wyda decyzji o ukaraniu, sam narazi się na sankcję wynikającą z kodeksu karnego. - Stąd też chcielibyśmy przedłużyć tę możliwość dla komendanta o dwa lata po to, żeby uzyskać stanowisko KE - powiedział. - Jeżeli taką odpowiedź otrzymamy, do tematu anulowania kar możemy jak najbardziej wrócić - zadeklarował Grodecki.

Po dyskusji poprawki zakładające powrót do trzyletniego okresu przedawnienia i 14-dniowy okres vacatio legis chciał złożyć senator Koalicji Obywatelskiej Zygmunt Frankiewicz. Mariusz Cichomski z Departamentu Porządku Publicznego MSWiA podkreślił jednak, że poprawki sprawią, że Straż Graniczna wyda w trybie natychmiastowym wszystkie brakujące decyzje i zostaną wszczęte wszystkie postępowania przeciw przewoźnikom.

Komisja finansów przeciw poprawkom Senatu do ustawy budżetowej na 2022 r.
Frankiewicz odpowiedział, że w takim razie nie widzi żadnego dobrego rozwiązania. - To nieuchronnie zmierza do tego, że niezależnie od tego kiedy, to przewoźnicy zapłacą te wiszące nad nimi 4 mld złotych - powiedział. Agnieszka Jankowska z Amerykańskiej Izby Handlowej potwierdziła, że tak będzie, chyba że zgodnie z propozycją rządu wypracowane zostaną nowe przepisy. Senator na razie wycofał się poprawek, przy czym nie wykluczył, że po rozważeniu zostaną one zgłoszone podczas posiedzenia plenarnego.

Nowela, poza wydłużeniem terminu przedawnienia, umożliwi objęcie postępowaniem więcej niż jednego naruszenia i wydanie jednej decyzji w odniesieniu do wielu naruszeń. Wprowadzi także możliwość nakładania administracyjnych kar pieniężnych przez komendantów oddziałów Straży Granicznej, a nie tylko komendanta głównego.

Terlecki: atak opozycji jest krzykiem rozpaczy tych, którzy wiedzą, że nie wygrają żadnych wyborów

Kalendarz transmisji

PnWtŚrCzPtSoNd
       1
 2 3 4 5 6 7 8
 9 10 11 12 13 14 15
 16 17 18 19 20 21 22
 23 24 25 26 27 28 29
 30 31     
godziny transmisji mogą ulec zmianie z przyczyn organizacyjnych