zaloguj się
Dostępność

 
Strona główna » Aktualności

Szef MEN: Do zmian w oświacie należy podejść rozważnie

14:47, 17.06.2019;   autor: akune;   źródło: PAP

Do zmian w oświacie należy podejść rozważnie; szkoła nie jest instytucją, która wymaga i lubi ciągłe zmiany – powiedział w poniedziałek minister edukacji narodowej Dariusz Piontkowski, podczas kolejnej tury rozmów przy okrągłym stole edukacyjnym.


Podziel się:   Więcej

W Krajowej Szkole Administracji Publicznej im. Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego odbyła się czwarta tura rozmów przy okrągłym stole edukacyjnym. W sesji plenarnej obrad wzięli udział m.in. premier Mateusz Morawiecki i kierownictwo Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Minister Piontkowski zwrócił uwagę, że podczas poprzednich obrad szczególnie zwracano uwagę na jakość nauczania w szkołach. "Poprawa jakości nauczania nie jest jednak taką prostą sprawą, którą da się wykonać w ciągu kilku tygodni, czy kilku miesięcy" - zaznaczył szef MEN.

Jak dodał, przy wprowadzaniu zmian należy założyć przynajmniej dwie perspektywy czasowe. – Perspektywa krótka, do końca kadencji, gdzie część z państwa wniosków będziemy próbowali zrealizować. Pan premier wspomniał chociażby o realizacji postulatów środowiska rodziców, bo tam wydaje nam się, że dosyć proste zmiany prawa powinny przynajmniej niektóre postulaty zrealizować – mówił Piontkowski.

Zaznaczył jednocześnie, że cześć zmian wymaga działań długofalowych. Wskazał przy tym m.in. na zmianę sposobu kształcenia nauczycieli. – My taką potrzebę zmian dostrzegamy i nawet zaczęliśmy stopniowo to wprowadzać. We współpracy z ministrem nauki i szkolnictwa wyższego dokonujemy przecież zmiany sposobu kształcenia nauczycieli, przynajmniej nauczania początkowego, oraz nauczania specjalnego. Tam wprowadzamy jednolite 5-letnie studia magisterskie z większym naciskiem na praktykę – wskazał minister.

Jak dodał, podobny kierunek zmian powinien dotyczyć także nauczania przedmiotowego, czyli tych nauczycieli pracujących na wyższych poziomach nauczania.



Premier: Jesteśmy otwarci na dalsze zmiany usprawniające system oświaty
 
 
 
...
 
„Do zmian w oświacie należy podejść rozważnie

Minister zwrócił uwagę, że z jakością nauczania wiąże się także sposób motywowania nauczycieli. – W każdej dziedzinie życia, także i w tej, bez dobrego systemu motywowania i także jakiejś ewaluacji tego, co się dokonuje na lekcjach, trudno rozmawiać o tym, czy te efekty są dobre – powiedział szef MEN.

– Na tych dwóch elementach dotyczących kształcenia, doskonalenia nauczycieli, w tym także i awansu zawodowego, chcemy dzisiaj się skupić. To były tematy, które nam wydaje się, że powinny być przede wszystkim obszarem dalszej dyskusji i zmian – podkreślił Piontkowski.

Zaznaczył, do zmian w oświacie należy podejść rozważnie, dlatego część z nich zostanie przedstawiona w następnej kadencji Sejmu. – Szkoła nie jest instytucją, która wymaga i lubi ciągłe zmiany. Ta zmiana strukturalna, rewolucja już się dokonała i dokonuje – powiedział minister.

Jak dodał, wydłużenie pracy nauczycieli z tym samym uczniem w szkole podstawowej i w szkole średniej powinno przynieść lepsze efekty dydaktyczne i wychowawcze. – O tym przekonamy się dopiero za kilka lat, kiedy pierwsze roczniki opuszczą szkołę średnią – powiedział.

Piontkowski wskazywał także na potrzebę dyskusji na temat kompetencji państwa i samorządów. – Dziś wyraźnie widać, że niektóre z samorządów próbują poza obecnym systemem prawnym bardzo mocno poszerzać swoje kompetencje, co z kolei budzi opór ze strony rodziców. Cześć działań samorządów nie jest zgodna z tym systemem wartości, który większość rodziców w Polsce respektuje – uważa szef MEN.

Minister podkreślił, że w tej kwestii „"być może należałoby doprecyzować pewne zapisy ustawowe, aby jasno określić, co należy do samorządów, a co do państwa”.


W poniedziałek czwarta tura obrad okrągłego stołu edukacyjnego
„Szkoła nie potrzebuje kolejnej rewolucji”

– Szkoła nie potrzebuje kolejnej rewolucji; mamy kontynuować tę zmianę, która się dokonała, dokonać minimalnej korekty, gdy jest to potrzebne – powiedział minister edukacji narodowej Dariusz Piontkowski, po zakończeniu kolejnej tury rozmów przy okrągłym stole edukacyjnym.

– Szkoła nie potrzebuje kolejnej rewolucji. Mamy kontynuować tę zmianę, która się dokonała, dokonać minimalnej korekty, gdy jest to potrzebne. Natomiast są sfery, w których powinniśmy jeszcze rozmawiać – powiedział Piontkowski. Wskazał, że są to m.in. jakość nauczania oraz sposób motywowania nauczycieli, w tym awans zawodowy. Zaznaczył, że nie podjęto jeszcze decyzji w sprawie wymiaru pensum.

Szef MEN powiedział, że „sama szkoła nie jest w stanie dobrze wychować i przygotować do dorosłego życia naszych dzieci, naszych uczniów”. – Bez współpracy z rodzicami i hołdowaniu podobnemu systemowi wartości, nie da się tego po prostu zrobić. Ale to wymaga także zaangażowania rodziców, a nie zawsze rodzice chcą się w to angażować. My spróbujemy przygotować rozwiązania, które im to umożliwią, ale oni sami muszą się w to zaangażować – powiedział.

– My traktujemy okrągły stół jako szansę na rozmowę ze środowiskami, z którymi dotąd trudno było rozmawiać, bo rodzice, nauczyciele, specjaliści związani z nauczaniem i dydaktyką nie mieli takiej drogi komunikacji z władzami rządowymi – podkreślił.


Premier Morawiecki: Cieszę się, że RDS chce dyskutować o oświacie

Kalendarz transmisji

Listopad 2019
PnWtŚrCzPtSoNd
     1 2 3
 4 5 6 7 8 9 10
 11 12 13 14 15 16 17
 18 19 20 21 22 23 24
 25 26 27 28 29 30 
godziny transmisji mogą ulec zmianie z przyczyn organizacyjnych

Chcemy poznać Twoje zdanie

Treść pytania