zaloguj się
Dostępność

 
Strona główna » Aktualności

Trzeci pas na odcinku A2 Łódź–Warszawa; dodatkowa inwestycja drogowa dot. CPK

11:59, 28.01.2021;   autor: msies;   źródło: PAP

Dobudowanie trzeciego pasa na odcinku autostrady A2 Łódź–Warszawa to z punktu widzenia otwarcia Centralnego Portu Komunikacyjnego najbardziej niezbędna inwestycja drogowa – ocenił w czwartek wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.


Podziel się:   Więcej

rządu ds. CPK Marcin Horała. Rada Ministrów przyjęła we wtorek wykaz inwestycji towarzyszących budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Chodzi o nowe linie kolejowe; budowę i przebudowę dróg publicznych oraz powstanie urządzeń i obiektów do obsługi ruchu lotniczego.

Horała pytany w Polskim Radiu RDC o nowe inwestycje planowane na odcinku autostrady A2 między Łodzią a Warszawą ocenił, że „to jest oczywiście rzecz podstawowa”. – Odcinek A2 między Łodzią a Warszawą już teraz jest często zakorkowany. Zasadniczo dla mnie z perspektywy czasu – wtedy w ogóle nie byłem aktywny w polityce na poziomie krajowym – jest bardzo dziwnym, że kiedy budowano ten odcinek, nie zbudowano od razu trzech pasów, bo wydawała się to sprawa dość oczywista – wskazał pełnomocnik rządu ds. CPK.

Zwrócił uwagę, że „jeżeli teraz jeszcze dołożymy do niego, mówiąc kolokwialnie, potoki pasażerów jadących do CPK – oczywiście będziemy zachęcali do skorzystania z kolei – 15 minut z Dworca Centralnego w Warszawie i nawet niecałe pół godziny z Łodzi koleją do CPK, ale wiadomo, że mimo wszystko znacząca część pasażerów będzie chciała, wolała podróżować samochodem – to dwupasmowa autostrada A2 tego po prostu nie udźwignie”.
– Dobudowanie trzeciego pasa to chyba taka najbardziej, z punktu widzenia tego momentu otwarcia CPK, niezbędna inwestycja drogowa, a w dalszej kolejności – obwodnica autostradowa Warszawy, czyli trasa A50, tak ona w planach jest nazywana, i jej wyprowadzenie w kierunku północno–zachodnim, czyli fragment trasy S10, gdzieś do okolic Torunia, Włocławka. Czyli połączenia z autostradą A1 – mówił Horała.

Przekazał, że jest to inwestycja realizowana przez GDDKiA, ale zintegrowana i włączona w plan zarzadzania projektowego CPK.

Centralny Port Komunikacyjny


Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, zaliczając się do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju.